SPONSOR LINK

Pertarungan tinggal hanya saya dan Zambry - Nizar

CHANGKAT IBOL,4 April - Ir Nizar mengumumkan bahawa Mahkamah telah membenarkan beliau mencabar kesahihan Zambry menjadi Menteri Besar Perak. Beliau mengumumkan perkara tersebut semasa berjumpa dengan pengundi-pengundi di Kg Baru Jelutong dan Kg Senduk Hulu petang semalam.

"Apa saja yang dibuat oleh pihak peguam Zambry bersama-sama dengan peguam negara, mereka cuba mengasak kami supaya kami seolah-olah menyaman Tuanku, kami diasak ketepi seolah-olah untuk menyaman istana,tetapi bila keputusan di Mahkamah Tinggi hari ini, pertarungan adalah diantara saya dengan Dr Zambry. Tidak ada kena mengena dengan Tuanku, tidak ada kena mengena dengan Sultan dan tidak ada kena mengena dengan istana" jelas Nizar ketika berucap di Kg Senduk Hulu Semalam.


Menurut beliau juga, soal penderhakaan seperti yang ditimbulkan oleh UMNO sudah tidak timbul dan telah diketepikan oleh mahkamah, dan yang tinggal hanya pertarungan antara beliau dan Zambry selepas pengundian pada 7 April 2009 ini.


Nizar telah memohon bagi mendapatkan tafsiran Perkara 16 (6) Undang Undang Tubuh Kerajaan Perak sama ada jawatan menteri besar boleh dikosongkan disebabkan menteri besar telah menasihatkan Sultan supaya membubarkan dewan undangan negeri; tidak berlaku sebarang pembubaran dewan; tiada usul tidak percaya terhadap beliau pada persidangan dewan; dan beliau tidak meletak jawatan.


Peguam Nizar, Sulaiman Abdullah memberitahu pemberita bahawa soal Mohammad Nizar derhaka kepada Sultan Azlan Shah tidak timbul kerana Mohammad Nizar tidak pernah mempersoalkan kuasa sultan.


Dalam majlis dialog yang dihadiri oleh lebih 100 orang penduduk itu, Nizar turut menjelaskan berkenaan isu tanah yang telah diputar belit oleh UMNO bagi menimbulkan rasa benci orang-orang melayu kepada beliau.


Beliau menjelaskan antaranya Pakatan Rakyat telah meluluskan hak tanah kediaman untuk selama-lamanya bagi mereka yang telah menetap bertahun-tahun lamanya tetapi tidak mampu mempunyai tanah sendiri. "Tanah-tanah ini diberikan kepada semua rakyat Perak tanpa mengira kaum dan agama" ujar beliau.


Tawaran memberikan tanah untuk Kg Tersusun, Kg Baru dan Kg orang asli merupakan manifesto PAS sebelum pilihan raya ke-12 lepas. DAP hanya mengikut apa yang telah dicadangkan. Daripada sejumlah tanah yang diberikan tersebut, sebenarnya orang-orang melayu paling banyak menerima anugerah tersebut.


Majlis dialog semalam turut dihadiri oleh Yb Zainuddin exco agama kerajaan Negeri Perak, ADUN Simpang Pulai, YB Chan Ming Kai dan Misbahul Munir.

sumber-http://prk059.pas.org.my/

0 comments: